سوره نازعات
سوره:
79
تعداد آیه:
46
محل نزول:
مکه
ترتیب نزول:
81
نام‌ها:
سوره نازعات، سوره ساهره، سوره طامّه

سوره نازعات

نازعات به معناي جداکنندگان و برکنندگان مي باشد در اينجا منظور فرشتگاني هستند که جان انسان را مي‌گيرند و از بدنشان جدا مي‌کنند.[1]

مفهوم کلي سوره

رستاخيز و حوادث آن‌؛

مبارزه‌ى موسى با فرعون‌.[2]

اسامي سوره

نازعات، ساهره، طامه.[3]

علت نام‌گذاري

«سوره نازعات»؛ نام اين سوره «نازعات» (از جاكنندگان) است و از آي?‌ اول آن گرفته شده است.

«سوره ساهره»؛ واژه ساهره به معني رويه زمين در آيه چهاردهم اين سوره آمده است و در غير اين سوره نيامده است.

«سوره طامه»؛ واژه طامه به معني حادث? بزرگ که اشاره به روز قيامت دارد در آيه سي‌وچهارم اين سوره آمده است و در غير اين سوره نيامده است.

تعداد آيات

سوره نازعات چهل‌وشش آيه دارد.[4]

تعداد کلمات

سوره نازعات صدوهفتادونه کلمه دارد.[5] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره هاي قرآن مختلف است)

تعداد حروف

سوره نازعات هفتصدوپنجاه‌وسه حرف دارد.[6] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره هاي قرآن مختلف است)

اهداف و آموزه ها

محورى‌ترين هدف سوره نازعات مسال?‌ معاد و تأكيد بر تحقّق آن است.[7]

محتوا و موضوعات

سوره نازعات بر محور مسائل معاد دور مى‌زند، و روى هم رفته در شش بخش خلاصه مى‌شود:

نخست با قسم‌هاى مؤكدى كه ارتباط با مسال? معاد دارد روى تحقق اين روز بزرگ تكيه و تاكيد مى‌كند؛

در مرحل? بعد به قسمتى از مناظر هول‌انگيز و وحشتناك آن روز اشاره مى‌نمايد؛

در بخش ديگر اشاره كوتاه و گذرايى به داستان موسى و سرنوشت فرعون طغيانگر دارد كه هم مايه تسلى خاطر پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله و مؤمنان است و هم هشدارى به مشركان طغيانگر، و هم اشاره‌اى است به اينكه انكار معاد انسان را به چه گناهانى آلوده مى‌كند؛

در بخش بعد نمونه‌هايى را از مظاهر قدرت خداوند در آسمان و زمين كه خود دليلى است براى امكان معاد و حيات بعد از مرگ برمى‌شمرد؛

بار ديگر به شرح قسمتى ديگر از حوادث وحشتناك آن روز بزرگ و سرنوشت طغيانگران و پاداش نيكوكاران مى‌پردازد؛

سرانجام در پايان سوره بر اين حقيقت تاكيد مى‌كند كه هيچكس از تاريخ آن روز با خبر نيست، ولى همين اندازه مسلم است كه نزديك است.[8]

فضائل، خواص و ثواب قرائت

ابى‌بن‌كعب از پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله روايت نموده كه فرمود: «هر كه سوره (و النازعات) را قرائت كند توقّف و حسابش در روز قيامت چيزي نباشد مگر به اندازه وقت نماز واجب تا اينكه داخل بهشت گردد».

امام صادق عليه‌السلام فرمود: «هر كه سوره نازعات را قرائت كند از دنيا نرود مگر سيراب و روز قيامت هم برانگيخته نشود مگر سيراب و داخل بهشت هم نگردد مگر سيراب».[9]

محل نزول

سوره نازعات در مكه بر پيامبراسلام صلى‌الله‌عليه‌و‌آله نازل شده است.[10]

زمان نزول

تاريخ نزول سوره نازعات بعد از اسراء و قبل از هجرت پيامبر به مدينه است و بعد از سوره نبأ نازل شده‌ است.[11]

فضاي نزول

علت [و فضاي متصور براي نزول] سوره نازعات را مى‌توان از متن آن به دست آورد، در آيه دهم و ما بعد آن مى‌خوانيم: يَقُولُونَ أَ إِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِي الْحافِرَةِ أَ إِذا كُنَّا عِظاماً نَخِرَةً ...

از اين آيات معلوم مى‌شود كه مشركان معاد را به مسخره گرفته و آن را غير ممكن قلمداد كرده‌اند و آن سبب نزول اين سوره بوده است، مى‌شود قسمتى از علّت نزول هم سؤال مشركان باشد از وقت قيامت، چنان كه در آيه 42 آمده است: يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها.

به هر حال اين دو امر سبب شده كه اين سوره در اين سطح بسيار عالى با اين حقائق بسيار بزرگ نازل شود.[12]

ترتيب در مصحف

سوره نازعات هفتادونهمين سوره در چينش كنونى قرآن به شمار مي آيد.[13]

ترتيب بر اساس نزول

سوره نازعات هشتاد ويکمين سوره در ترتيب نزول مي باشد و بعد از سوره نبأ نازل شده است.[14] (لازم به ذکر است اقوال در ترتيب نزول سوره هاي قرآن مختلف است)

ارتباط با سوره قبلي

خداوند سبحان سوره عمّ را به ذكر احوال قيامت و مناظر هولناك آن پايان داد و سوره نازعات را به مثل آن شروع نمود.[15]

ويژگي

سوره نازعات از سور مفصلات مي باشد[16] ابن قتيبه مي گويد: ... مفصلات سوره هاي کوچکي هستند که بعد از سور مثاني آمده اند اينکه چرا اين سوره ها را مفصل ناميده اند به خاطر کوتاه بودن آنها و اينکه بسيار به واسطه بِسْمِ اللّ?هِ الرَّحْم?نِ الرَّحِيمِ از يكديگر جدا شده‌اند. [17]

روايتى است كه از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده كه فرمود: خداوند هفت سوره طوال را به جاى تورات و سوره‌هاى مئين‌ را به جاى انجيل و سوره‌هاى مثانى‌ را به جاى زبور به من داد، و پروردگارم مرا با دادن سوره‌هاى مفصّل فزونى بخشيد.[18]

شروع سوره نازعات با پنج قسم و بلافاصله ورود به مسائل قيامت نشان از خبرهاي موکدي در مورد قيامت و احوال مردم در آن است.

[1]ترجمه مفردات الفاظ قرآن، ج‌4، ص 308

[2]تفسير قرآن مهر، ج‌22، ص: 51

[3]نظم‌الدرر فى تناسب‌الآيات و السور، ج‌8، ص 308

[4]الكشف و البيان، ج‌10، ص122

[5]همان

[6]همان

[7]تفسير قرآن مهر، ج‌22، ص 52

[8]تفسير نمونه، ج‌26، ص 71

[9]ترجمه تفسير مجمع‌البيان، ج‌26، ص 260-259

[10]همان، ص 259

[11]حجةالتفاسير و بلاغ‌الإكسير، مقدمه‌اول، ص 32

[12]تفسير احسن‌الحديث، ج‌12، ص 51

[13]تفسير قرآن مهر، ج‌22، ص 51

[14]التمهيد في علوم القرآن، ج‌1، ص 137

[15]ترجمه تفسير مجمع‌البيان، ج‌26، ص 260

[16]التمهيد في علوم القرآن، ج1، ص313

[17]جامع البيان فى تفسير القرآن، ج‌1، ص 34

[18]همان