آل موسى
در قرآن، يك بار به آل موسى تصريح شده است: «وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسى وَ آلُ هارُونَ .../ و پيامبرشان بديشان گفت: در حقيقت، نشانه پادشاهى او طالوت ] اين است كه آن صندوق عهد كه در آن آرامش خاطرى از جانب پروردگارتان، و بازمانده اى از آن چه خاندان موسى و خاندان هارون در آن ] برجاى نهاده اند ... به سوى شما خواهد آمد». (بقره/ 2، 248) يك بار نيز از دودمان موسى با واژه «ذرّيّه» كه به برخى معانى آل نزديك است، ياد شده: «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ ... وَ مُوسى وَ هارُونَ ... وَ مِنْ آبائِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ إِخْوانِهِمْ / و به او، اسحاق و يعقوب را بخشيديم ... و موسى و هارون را ... و از پدران و فرزندان و برادرانشان.» (انعام/ 6، 84 و 87)
مقصود از آل موسى :
به سبب گوناگونى معناى آل، مفسّران، در مقصود از آل موسى نيز چند نظر دارند:
خاندان موسى و هارون؛[1] 2. موسى و خواصّ خاندان او؛[2] 3. خود موسى كه براى بزرگ داشت و احترام، با چنين تعبيرى از او ياد شده است؛[3] 4. پيروان او؛[4] 5. پيامبران از نسل يعقوب پس از موسى و هارون.[5]
منبع: اعلام قرآن از دايره المعارف قرآن كريم، ج 1، ص: 153
[1]. تفسير قرطبى، ج 3، ص 163
[2]. الميزان، ج 2، ص 291
[3]. الكشاف، ج 1، ص 294؛ مجمع البيان، ج 2، ص 614
[4]. التفسير الكبير، ج 6، ص 191؛ مواهب الرحمن، ج 4، ص 126
[5]. الكشاف، ج 1، ص 293؛ فرهنگ اصطلاحات قرآنى، ص 8