سوره
نام سوره
نوع0
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلۡبُرُوجِ1
وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡمَوۡعُودِ2
وَشَاهِدࣲ وَمَشۡهُودࣲ3
قُتِلَ أَصۡحَٰبُ ٱلۡأُخۡدُودِ4
ٱلنَّارِ ذَاتِ ٱلۡوَقُودِ5
إِذۡ هُمۡ عَلَيۡهَا قُعُودࣱ6
وَهُمۡ عَلَىٰ مَا يَفۡعَلُونَ بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ شُهُودࣱ7
وَمَا نَقَمُواْ مِنۡهُمۡ إِلَّآ أَن يُؤۡمِنُواْ بِٱللَّهِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَمِيدِ8
ٱلَّذِي لَهُۥ مُلۡكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءࣲ شَهِيدٌ9
إِنَّ ٱلَّذِينَ فَتَنُواْ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَٱلۡمُؤۡمِنَٰتِ ثُمَّ لَمۡ يَتُوبُواْ فَلَهُمۡ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمۡ عَذَابُ ٱلۡحَرِيقِ10
إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ لَهُمۡ جَنَّـٰتࣱ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُۚ ذَٰلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡكَبِيرُ11
إِنَّ بَطۡشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ12
إِنَّهُۥ هُوَ يُبۡدِئُ وَيُعِيدُ13
وَهُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلۡوَدُودُ14
ذُو ٱلۡعَرۡشِ ٱلۡمَجِيدُ15
فَعَّالࣱ لِّمَا يُرِيدُ16
هَلۡ أَتَىٰكَ حَدِيثُ ٱلۡجُنُودِ17
فِرۡعَوۡنَ وَثَمُودَ18
بَلِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فِي تَكۡذِيبࣲ19
وَٱللَّهُ مِن وَرَآئِهِم مُّحِيطُۢ20
بَلۡ هُوَ قُرۡءَانࣱ مَّجِيدࣱ21
فِي لَوۡحࣲ مَّحۡفُوظِۭ22
ترجمه
تفسیر
حدیث
واژه‌نامه
اعلام و اسما
موضوعات
اعراب قرآن
آیات مرتبط
آیات در کتب
نوع
گروه ها و قبایل4
جای ها1
عناصر چهارگانه1
6 مورد یافت شد
اَلَّذِينَ فَتَنُوا
أصحاب اُخدود
گروه: گروه ها و قبایل, نوع: ضمير
{اصحاب اخدود} اخدود، به معنى گودال بزرگ يا خندق است، و در آیه «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ[1] »، منظور از «أخدود»، خندقهاى عظيمى است كه مملو از آتش بود تا شكنجه گران مؤمنان را در آنها بيفكنند و بسوزانند. در اينكه اين ماجرا مربوط به چه زمان و چه قومى است؟ و آيا اين يك ماجراى خاص و معين بوده، و يا...
لَمْ يَتُوبُوا
أصحاب اُخدود
گروه: گروه ها و قبایل, نوع: ضمير
{اصحاب اخدود} اخدود، به معنى گودال بزرگ يا خندق است، و در آیه «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ[1] »، منظور از «أخدود»، خندقهاى عظيمى است كه مملو از آتش بود تا شكنجه گران مؤمنان را در آنها بيفكنند و بسوزانند. در اينكه اين ماجرا مربوط به چه زمان و چه قومى است؟ و آيا اين يك ماجراى خاص و معين بوده، و يا...
فَلَهُمْ
أصحاب اُخدود
گروه: گروه ها و قبایل, نوع: ضمير
{اصحاب اخدود} اخدود، به معنى گودال بزرگ يا خندق است، و در آیه «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ[1] »، منظور از «أخدود»، خندقهاى عظيمى است كه مملو از آتش بود تا شكنجه گران مؤمنان را در آنها بيفكنند و بسوزانند. در اينكه اين ماجرا مربوط به چه زمان و چه قومى است؟ و آيا اين يك ماجراى خاص و معين بوده، و يا...
جَهَنَّمَ
جهنّم، دوزخ
گروه: جای ها, نوع: علم
{جهنّم} جهنّم: معروف ترين نام دوزخ، آتش افروخته شده خدا، نام مكانى كه كافران، منافقان، مشرکان، دشمنان خدا و ظالمان در آن عذاب مى شوند. این کلمه، بيش از هفتاد بار در قرآن کریم تكرار شده است. محقّقان اماميه تأكيد دارند كه بهشت و جهنّم هم اكنون موجود است.[1] ادله عقلي نيز نه تنها مناقض اين نظر نيست،...
لَهُمْ
أصحاب اُخدود
گروه: گروه ها و قبایل, نوع: ضمير
{اصحاب اخدود} اخدود، به معنى گودال بزرگ يا خندق است، و در آیه «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ[1] »، منظور از «أخدود»، خندقهاى عظيمى است كه مملو از آتش بود تا شكنجه گران مؤمنان را در آنها بيفكنند و بسوزانند. در اينكه اين ماجرا مربوط به چه زمان و چه قومى است؟ و آيا اين يك ماجراى خاص و معين بوده، و يا...
اَلْحَرِيقِ
آتش، سوزان
گروه: عناصر چهارگانه, نوع: علم
{آتش، سوزان} حَريق: آتش، سوزان. حريق، پنج بار در قرآن تكرار شده است، طبرسی در مجمع البيان آن را هم به آتش معنى كرده و هم به معنى مُحرِق(سوزان) گفته است . ناگفته نماند حريق در آيات قرآن به معنى فاعل است و اگر آنرا آتش معنى كنيم در واقع تسميه به صفت است زيرا سوزاندن صفت آتش است. منبع: قاموس...