{خالد بن ولید}
خالد بن وليد بن مغيره از اشراف قريش و از نقش آفرينان سپاه شرك در غزوه بدر، احُد و خندق و از اسلام آورندگان سال هشتم هجرت بود. برخى مفسّران، مقصود از «غمّاً بغَمٍّ» در آيه 153 آل عمران را تسلّط و چيرگى خالد بر سپاه اسلام در نبرد احُد دانسته اند. بنا به نقل برخى مفسّران آيه 36 زمر پس...
{اهل بیت علیهم السلام}
«اهل بيت»، تركيبى اضافى و مركب از «اهل» و «بيت» است. واژه اهل به معانى سزاوار و لايق به چيزى، مختار و منتخب، خاندان، اقوام و خويشان، عيال و فرزندان، ملت و امت و ... آمده [1] كه قدر جامع همه آنها تعلق، سنخيت، انس و الفت داشتن با چيزى و اختصاص داشتن به آن است. البته هرچه تعلق...
{منی}
مِنا، منطقه اى نزديك مكّه است كه از آن يك فرسخ فاصله دارد و حاجيان براى رمى جمرات و قربانى به آنجا مى روند و حدّ آن از عقبه [1] است تا وادى محسّر.
منبع: فرهنگ قرآن، ج 29، ص: 267
[1]( 5). معجم البلدان، ج 5، ص 198،« منى ».
{محمد بن عبد الله صلى الله عليه و آله}
پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد بن عبدالله (صلى الله عليه و آله)، آخرین فرستاده خدا، سفیر رحمت و مغفرت، صاحب کتاب و شریعت و ... آشنای هر مسلمان، بلکه متدینان به همه ادیان است. در قرآن کریم، با تعابیری چون رسول، نبی، بشیر، نذیر، سراج وهّاج، رحمة للعالمین، احمد،...
{اسلام }
اسلام و مشتقات آن در قرآن كريم در سه معنا به كار رفته است:
1. تسليم بودن؛ در برخى آيات، اسلام و مشتقات آن به معناى تسليم شدن، كه معناى لغوى اين ماده است، به كار رفته است؛ مانند: «وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِى السَّمواتِ وَالأَرضِ طَوْعاً وَكَرْهاً»؛[1] همه كسانى كه در آسمان ها و زمين هستند از...