محمّد: راغب گويد محمود آنست كه ستوده شود، محمّد آنست كه خصال پسنديدهاش بسيار باشد. جوهرى گويد: «المحمّد: الَّذى كثرت خصاله المحمودة» اقرب الموارد نيز عين اين جمله را دارد. در مجمع ذيل آيۀ 144 آل عمران گويد: محمّد يعنى جامع تمام محامد زيرا تمحيد در بارۀ كمال محامد بكار ميرود. على هذا كلمۀ محمّد بعنوان وصف بكسى اطلاق ميشود كه داراى محامد بوده باشد و تفعيل در آن بمعنى كثرت است و اين كلمه كه نام مبارك حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است چهار بار در قرآن مجيد آمده است.قاموس قرآن ، جلد2 ، صفحه175
هرچند كه لفظ محمّد در اينجا از جهتى اسم علم است براى او ولى در آن اشارتى، به توصيف صفات پيامبر(صلّى اللّه عليه و آله) است و مخصوص گرداندن او به معانى واژه محمّد يعنى ستوده شده چنانكه قبلا گفتيم.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد1 ، صفحه541
محمد هاهنا و إن كان من وجه اسما له علما - ففيه إشارة إلى وصفه بذلك و تخصيصه بمعناه.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه256