اَلنَّصْرُ الإعانة، يقال نَصَرَهُ على عدوه: أي أعانه، و الفاعل نَاصِرٌ و نَصِيرٌ.مجمع البحرين ، جلد3 ، صفحه494
نصر: يارى. «نَصَرَ المظلوم نَصْراً: اعانه». نصرت نيز مانند نصر است و بقول قاموس نصور نيز مصدر است. و چون با «على» و «من» بمفعول دوّم متعدى شود معناى نجات، خلاص كردن و غلبه ميدهد. در اقرب الموارد آمده: «نَصَرَ فلانا على عدوّه و منه: نجّاه منه و خلّصه و اعانه و قوّاه عليه»قاموس قرآن ، جلد7 ، صفحه72
نصره اللّٰه تعالى على عدوه: أي أعانه.شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم ، جلد10 ، صفحه6620
يارى و نصرت خداوند بخوبى روشن است، اما يارى و نصرت بنده به خداوند، عبارت است از يارى به بندگان خدا و قيام به حفظ حدود احكام خداوند، و پاسدارى و رعايت، پيمان خداى، فرمانبردارى از احكام او و دورى كردن از نواهى اوست.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه346
نَصْر و نُصْرَة يعنى يارى و معاونت.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه346
نُصْرَةُ اللّه للعبد ظاهرة، و نُصْرَةُ العبد للّه هو نصرته لعباده، و القيام بحفظ حدوده، و رعاية عهوده، و اعتناق أحكامه، و اجتناب نهيه.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه809
اَلنَّصْرُ و اَلنُّصْرَةُ: العَوْنُ.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه808
النُّصْرَةُ: حسنُ المعونة.تهذیب اللغة ، جلد12 ، صفحه113
النُّصْرة: حُسْن المَعُونة.لسان العرب ، جلد5 ، صفحه210
النَّصر: إِعانة المظلوم; نصَره على عدوّه ينصُره و نصَره ينصُره نصْراً، و رجل ناصِر من قوم نُصَّار و نَصْر مثل صاحب و صحْب و أَنصار . . . و الاسم النُّصْرة.لسان العرب ، جلد5 ، صفحه210