المتاع: ما يتمتع به.شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم ، جلد9 ، صفحه6211
متاع: در مفردات ميگويد: متوع بمعنى امتداد و ارتفاع است گويند: «متع النّهار و متع النّبات» يعنى روز بلند شد و علف بلند گرديد. . . متاع بمعنى انتفاع ممتدّ الوقت است گويند: «متّعه اللّه بكذا و امتعه و تمتّع به» و نيز گويد: آنچه در خانه از آن استفاده برند متاع گويند و باز گويد: هر آنچه از آن بر وجهى بهره برده شود متاع و متعه است. در مجمع فرموده: متاع، تمتّع، متعه و تلذّذ متقارب المعنىاند و هر چه از آن لذت بردى متاع است. على هذا متاع هم مصدر است و هم اسم و هر چه از مال دنيا مورد بهره قرار گيرد متاع است. اقرب الموارد از كليّات ابو البقاء نقل ميكند: متاع و متعه چيزى است كه از آن انتفاع قليل و غير باقى برده شود. در قاموس و مجمع و اقرب ظاهرا قيد امتداد و قلّت نيست ولى بنظرم قول راغب اصحّ باشد كه اصل معنى در آن ملحوظ است.قاموس قرآن ، جلد6 ، صفحه226
المَتَاعُ: المنفعة، و كل ما ينتفع به كالطعام البر و أثاث البيت.مجمع البحرين ، جلد4 ، صفحه389
المتاع في الأصل فكلّ شيء ينتفَع به و يُتبلَّغ به و يتزوَّد؛ و الفناء يأتي عليه في الدنيا.تهذیب اللغة ، جلد2 ، صفحه173
المتاع في اللغة: كل ما انتُفِع به، فهو متاع.تهذیب اللغة ، جلد2 ، صفحه175
اَلْمَتَاعُ: انتفاعٌ ممتدُّ الوقت.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه757
قال الأَزهري: المتاع في اللغة كل ما انتفع به فهو متاع.لسان العرب ، جلد8 ، صفحه329
مَتَاع بهرهمندى دراز مدت.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه191
هر چيزى به يك نحو سودى در بر دارد متاع و متعه ناميده شده.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه193