مراد از نصب و انصاب سنگهاى منصوبى است كه بر روى آنها قربانى ميكردند طبرسى در علّت اين تسميه گفته: آن سنگها را براى عبادت برپا داشته بودند و از ابن جريح نقل ميكند: انصاب اصنام نبودند زيرا اصنام آنهائى است كه تراشيده بصورت و نقشى در ميآوردند بلكه انصاب سنگهائى بودند در اطراف كعبه. راغب گفته: آن سنگها را پرستش كرده و روى آنها قربانى ميكردند. فرق ما بين انصاب و اصنام را كه نقل شد در اقرب الموارد نيز بطور «قيل» آورده است. ناگفته نماند بتصريح آيه انصاب رجساند و اين ميرساند كه انصاب مورد پرستش بودهاند و ميشود گفت: كه سنگ معبود بوده.قاموس قرآن ، جلد7 ، صفحه68
نصب (بر وزن فلس و قفل و عنق) هر چيز منصوب و برپا داشته است كه معبود واقع شود (صحاح) جمع نصب (بر وزن عنق) انصاب است، بقولى نصب جمع نصاب است.قاموس قرآن ، جلد7 ، صفحه68
النَّصْب: حجر كانوا ينصبونه فيعبدونه.شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم ، جلد10 ، صفحه6611
نَصْب هر چيز بالاتر و بلندتر قرار دادن آن است، مثل قرار دادن و بلند كردن نيزه يا سنگ و ساختمان نَصِيب هم سنگى است كه بر بالاى چيزى قرار دهند جمع آن - نَصَائِب و نُصُب است، كه جمع آن را أَنْصَاب هم گفتهاند، عربها سنگى داشتند كه آن را پرستش مىكردند و در پايش قربانى مىنمودند.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه342
الأَنْصابُ: الأَوثان.لسان العرب ، جلد1 ، صفحه759
قال: و النَّصْبُ واحدٌ، و هو مصدر، و جمعه الأَنْصابُ. و اليَنْصُوبُ: عَلم يُنْصَبُ في الفلاةِ. و النَّصْبُ و النُّصُبُ: كلُّ ما عُبِدَ من دون اللّه تعالى، و الجمع أَنْصابٌ. و قال الزجاج: النُّصُبُ جمع، واحدها نِصابٌ. قال: و جائز أَن يكون واحداً، و جمعه أَنْصاب . الجوهري: النَّصْبُ ما نُصِبَ فعُبِدَ من دون اللّه تعالى، و كذلك النُّصْب، بالضم.لسان العرب ، جلد1 ، صفحه759
النَّصِيبةُ و النُّصُبُ: كلُّ ما نُصِبَ، فجُعِلَ عَلَماً. و قيل: النُّصُب جمع نَصِيبةٍ، كسفينة و سُفُن، و صحيفة و صُحُفٍ. الليث: النُّصُبُ جماعة النَّصِيبة، و هي علامة تُنْصَبُ للقوم. و النَّصْبُ و النُّصُبُ: العَلَم المَنْصُوب.لسان العرب ، جلد1 ، صفحه758
نَصْبُ الشيءِ: وَضْعُهُ وضعاً ناتئاً كنَصْبِ الرُّمْحِ، و البِنَاء و الحَجَرِ، و اَلنَّصِيبُ: الحجارة تُنْصَبُ على الشيءِ، و جمْعُه: نَصَائِبُ و نُصُبٌ، و كان للعَرَبِ حِجَارةٌ تعْبُدُها و تَذْبَحُ عليها. و قد يقال في جمعه: أَنْصَابٌ.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه807