واژه‌نامه


ریشه
مدخل
کلمه قرآنی
موردی یافت نشد
توصیف مدخل

صنع: عمل. راغب آنرا جودت فعل گفته گويد: هر صنع فعل است ولى هر فعل صنع نيست. و آن بحيوان و جماد نسبت داده نميشود بر خلاف فعل. اين عدم نسبت را در اقرب نيز گفته است در مجمع ذيل آيۀ 63 مائده فرموده: بقولى صنع و عمل هر دو يكى‌اند و بقولى صنع جودت را در ضمن گرفته است. . . ناگفته نماند: آن در قرآن در معصيت و كارهاى بيهوده نيز استعمال شده. ميشود گفت كه در آن دقت و محكمى و اهميت منظور است نه جودت و فرقش با فعل همين است.قاموس قرآن ، جلد4 ، صفحه154
صَنَعَ اللَّه عز و جل خَلْقَه صُنْعاً، قال اللَّه تعالى: صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْ‏ءشمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم ، جلد6 ، صفحه3840
صنع بمعنى: عمل.شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم ، جلد6 ، صفحه3840
" الصُّنْع " بالضم مصدر قولك صَنَعَ إليه معروفا. و صَنَعَ صَنِيعاً قبيحا: أي فعل. و" الصِّنَاعَة " بالكسر حرفة الصانع و عمله الصَّنْعَة . الصُّنْعُ و الصَّنِيعُ و الصَّنْعَةُ واحد.مجمع البحرين ، جلد4 ، صفحه360
اَلصُّنْعُ‌: إجادةُ‌ الفعل، فكلّ‌ صُنْعٍ‌ فِعْلٌ‌، و ليس كلّ‌ فعل صُنْعاً، و لا ينسب إلى الحيوانات و الجمادات كما ينسب إليها الفعل.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه493
الصُّنْعُ‌: كارى را به شايستگى انجام دادن، پس هر صنعى كارى است ولى هر كارى صنع نيست(مگر اينكه درست انجام شود) اين واژه آن‌طور به فعل انسان نسبت داده شده به حيوانات و جمادات نسبت داده نمى‌شود.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد2 ، صفحه421

آیات (2)
الأعرافوَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا وَ دَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ مَا كَانُوا يَعْرِشُونَ 137
هودوَ يَصْنَعُ الْفُلْكَ وَ كُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ 38