واژه‌نامه

ریشه
مدخل
کلمه قرآنی
موردی یافت نشد
توصیف در آیه
لقمان
أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى وَ لَا كِتَابٍ مُنِيرٍ 20
هر چيزى كه با حواس درك شود، ظاهر و هر چيزى كه از حواس پوشيده باشد باطن گويند.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد1 ، صفحه283
گفته‌اند واژه - ظٰاهِرَةً‌ - در اين آيه نعمت نبوّت و پيامبرى است و - بٰاطِنَةً‌ نعمت عقل آدمى است، و نيز گفته‌اند - ظٰاهِرَةً‌ - يعنى محسوسات و بٰاطِنَةً‌ يعنى معقولات (نعمت‌هاى محسوس و نعمت‌هاى معنوى و عقلانى) و همچنين نعمت ظاهره - را نصرت و پيروزى پيامبر و مردم بر دشمنان و - نعمت باطنه نصرت و پيروزى به كمك ملائكه دانسته‌اند و همه اين معانى در عموم آيه داخل و وارد است.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد1 ، صفحه286
توصیف مدخل

يقال لما تدركه الحاسة: ظَاهِرٌ، و لما يخفى عنها: بَاطِنٌ.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه130
قيل: الظاهرة بالنبوّة اَلْبَاطِنَةُ‌ بالعقل، و قيل: الظاهرة: المحسوسات، و اَلْبَاطِنَةُ‌: المعقولات، و قيل: الظاهرة: النصرة على الأعداء بالناس، و اَلْبَاطِنَةُ‌: النصرة بالملائكة. و كلّ‌ ذلك يدخل في عموم الآية.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه131
هر چيزى كه با حواس درك شود، ظاهر و هر چيزى كه از حواس پوشيده باشد باطن گويند.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد1 ، صفحه283
گفته‌اند واژه - ظٰاهِرَةً‌ - در اين آيه نعمت نبوّت و پيامبرى است و - بٰاطِنَةً‌ نعمت عقل آدمى است، و نيز گفته‌اند - ظٰاهِرَةً‌ - يعنى محسوسات و بٰاطِنَةً‌ يعنى معقولات (نعمت‌هاى محسوس و نعمت‌هاى معنوى و عقلانى) و همچنين نعمت ظاهره - را نصرت و پيروزى پيامبر و مردم بر دشمنان و - نعمت باطنه نصرت و پيروزى به كمك ملائكه دانسته‌اند و همه اين معانى در عموم آيه داخل و وارد است.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد1 ، صفحه286
من صفات اللّٰه جلّ‌ و عزّ: «اَلظّٰاهِرُ وَ اَلْبٰاطِنُ‌ » تأويلها: ما روي عن النبي صلى اللّٰه عليه و سلم في تمجيد الرّب : «اللّهم أنت الظّاهرُ فليس فوقك شيء، و أنت الباطنُ‌ فليس دُونَك شيء». و قيل معناه: أنه علم السرائر و الخفيات. كما علم كلَّ‌ ما هو ظاهر للخلق.تهذیب اللغة ، جلد13 ، صفحه252
البَطْنُ‌ من كُلِّ‌ شىءٍ: جَوْفُه، و الجَمْعُ‌ كالجَمْعِ. و الباطِنُ‌: خِلافُ‌ الظَّاهرِ، و الجمعُ‌: بَواطِنُ. الباطِنَةُ‌: خِلافُ‌ الظّاهِرَةِ.المحکم و المحیط الأعظم ، جلد9 ، صفحه192
البَطْنُ‌ من كُلِّ‌ شىءٍ: جَوْفُه، و الجَمْعُ‌ كالجَمْعِ. و الباطِنُ‌: خِلافُ‌ الظَّاهرِ، و الجمعُ‌: بَواطِنُ.المحکم و المحیط الأعظم ، جلد9 ، صفحه192
الباطِن خلاف الظاهر، و الجمع بَواطِنُ.لسان العرب ، جلد13 ، صفحه54

آیات (1)
لقمانأَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى وَ لَا كِتَابٍ مُنِيرٍ 20