پیراهن یوسف
گروه‌ها: لباسها

پیراهن یوسف

پیراهن یوسف(ع) در قرآن کریم (در سوره یوسف) چند بار ذکر شده است.

«وَ جاؤُ عَلى قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ»[1]

«وَ اسْتَبَقَا الْبابَ وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَ أَلْفَيا سَيِّدَها لَدَى الْبابِ قالَتْ ما جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلاَّ أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ قالَ هِيَ راوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي وَ شَهِدَ شاهِدٌ مِنْ أَهْلِها إِنْ كانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَ هُوَ مِنَ الْكاذِبِينَ»[2]

«وَ إِنْ كانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَ هُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ فَلَمَّا رَأى قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ»[3]

«اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هذا فَأَلْقُوهُ عَلى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيراً وَ أْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِين»[4]

«فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِيرُ أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»[5]

شعبى گفته: در پيراهن يوسف سه آيت (و نشانه خارق العاده) بود يكى آن وقتى كه (در داستان زليخا و عزيز مصر) از پشت سر دريد، و ديگر در وقتى كه آن را بروى پدر انداختند و بينا شد، و ديگر آن وقتى كه برادران آن را با خون دروغى به نزد يعقوب آوردند...

روایات متعددی درباره پیراهن یوسف(ع) وارد شده است. در برخی روایات ذیل آیه « فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِيرُ أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ »[6] آن پیراهن به حضرت ابراهیم(ع) منسوب شده و گفته شده که از بهشت آمده و آنگاه که ابراهیم را در آتش انداختند حضرت ابراهیم آنرا بر تن کرد و آتش براو سرد و سلام شد. سپس ابراهیم آنرا به عنون میراثی در ذریه خود قرار داد ..... آنرا به اسحاق(ع) بخشید و اسحاق آنرا به یعقوب(ع) بخشید و یعقوب نیز آنرا بر تن یوسف پوشانید. نکته قابل توجه این است که به نظر میرسد پیراهن مذکور ـ به فرض صحت روایات که پیراهنی معمولی نبوده و از بهشت آمده ـ غیر از پیراهن یوسف در کودکی است که برادران یوسف آنرا او را خون آلود کرده و نزد پدر بردند. و غیر از پیراهنی است که در نقشه شیطانی زلیخا پاره شد و این سه پیراهن، مختلف و جدا هستند نه یک پیراهن واحد؛ قرآن کریم در این باره اشاره ای نکرده است.

منابع:

التفسير القرآني للقرآن، ج 7، ص44

تفسير القمي، ج 1، ص354

تفسير نور الثقلين، ج 2، ص463

مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 5، ص333

 

[1]یوسف: آیه18

[2]یوسف: آیه25 و 26

[3]یوسف: آیه27 و 28

[4]یوسف: آیه93

[5]یوسف: آیه96

[6]یوسف: آیه96