سوره
نام سوره
نوع0
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَيۡلࣱ لِّكُلِّ هُمَزَةࣲ لُّمَزَةٍ1
ٱلَّذِي جَمَعَ مَالࣰا وَعَدَّدَهُۥ2
يَحۡسَبُ أَنَّ مَالَهُۥٓ أَخۡلَدَهُۥ3
كَلَّاۖ لَيُنۢبَذَنَّ فِي ٱلۡحُطَمَةِ4
وَمَآ أَدۡرَىٰكَ مَا ٱلۡحُطَمَةُ5
نَارُ ٱللَّهِ ٱلۡمُوقَدَةُ6
ٱلَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى ٱلۡأَفۡـِٔدَةِ7
إِنَّهَا عَلَيۡهِم مُّؤۡصَدَةࣱ8
فِي عَمَدࣲ مُّمَدَّدَةِۭ9
ترجمه
تفسیر
حدیث
واژه‌نامه
اعلام و اسما
موضوعات
اعراب قرآن
آیات مرتبط
آیات در کتب
نوع
اشخاص4
جای ها1
5 مورد یافت شد
لَيُنْبَذَنَّ
ولید بن مغیره
گروه: اشخاص, نوع: ضمير
{ولید بن مغیره} او یکی از پنج نفری بود که پیامبر(ص) را مسخره می کردند و خداوند وعده حمایت و کفایت در مقابل آنان را به پیامبر داد؛ «إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ».[1] هر چند در تعداد این استهزاء کنندگان اتفاق نظر وجود دارد(پنج نفر)، اما در اسامی آنان بین مفسرین اختلاف است؛ نام «وليد بن...
لَيُنْبَذَنَّ
أخنس بن شریق ثقفی
گروه: اشخاص, نوع: ضمير
{اخنس بن شَريق } اخنَس بن شَريق: ابىّ بن شريق بن عمرو بن وهب ثقفى مشهور به اخنس ؛ كنيه او را ابوثعلبه گفته اند.[1] وى از بنى علاج [2] و هم پيمان بنى زهره بود. از بزرگان قوم به شمار مى رفت و كلامش نافذ بود.[3] هنگامى كه با ساير مشركان مكه به بهانه تهديد كاروان تجارتى قريش از سوى مسلمانان، براى...
لَيُنْبَذَنَّ
أمیه بن خلف
گروه: اشخاص, نوع: ضمير
{اميّة بن خَلَف } امية بن خلف جُمَحى قريشى از مخالفان برجسته پيامبر؛ وى از اشراف طايفه بنى جُمَح [1] و از سروران آن به شمار مى رفت و به «غِطريف» يعنى بزرگ بزرگان اشتهار داشت.[2] گفته اند كه او در عصر جاهلى ديگ سنگى مى فروخته [3] و در جنگ فجار دوم (يا چهارم)[4] فرماندهى تيره بنى جُمح را عهده...
لَيُنْبَذَنَّ
عاص بن وائل
گروه: اشخاص, نوع: ضمير
{عاص بن وائل} عاص بن وائل، از قريش و از تيره سهم و از جمله استهزا كنندگان پيامبر است. مفسّران، آيه 95 سوره حجر را درباره وى و ديگر مشركان دانسته اند كه پيوسته پيامبر (صلى الله عليه و آله) را استهزا مى كردند. نيز آيات 90 تا 93 سوره اسراء را درباره بهانه جويى وى و ديگر سران شرك و جدال بيهوده آنان با...
اَلْحُطَمَةِ
جهنّم، دوزخ
گروه: جای ها, نوع: علم
{جهنّم} جهنّم: معروف ترين نام دوزخ، آتش افروخته شده خدا، نام مكانى كه كافران، منافقان، مشرکان، دشمنان خدا و ظالمان در آن عذاب مى شوند. این کلمه، بيش از هفتاد بار در قرآن کریم تكرار شده است. محقّقان اماميه تأكيد دارند كه بهشت و جهنّم هم اكنون موجود است.[1] ادله عقلي نيز نه تنها مناقض اين نظر نيست،...