عٰاقِبَةُ اَلدّٰارِ: هي اَلْعَاقِبَةُ المحمودة يدل عليه قوله: أُولٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى اَلدّٰارِ جَنّٰاتُ عَدْنٍ و الدار: الدنيا.مجمع البحرين ، جلد2 ، صفحه125
عقبى در اين آيه در ثواب و عقاب بكار رفته است على هذا نظر راغب كه گفته: عقبى مخصوص بثواب است درست نيست مگر آنكه مرادش از ثواب اعمّ باشد.قاموس قرآن ، جلد5 ، صفحه22
ظاهرا مراد از «اَلدّٰارِ» دنياست و عاقبت دنيا آخرت است يعنى: عاقبت خوب دنيا (كه آخرت باشد) براى آنهاست.قاموس قرآن ، جلد5 ، صفحه22
العُقْبى: العاقبة.شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم ، جلد7 ، صفحه4663
عُقْب و عُقْبىٰ: (بر وزن قفل و كبرى) بمعنى عاقبت است.قاموس قرآن ، جلد5 ، صفحه22
اَلْعُقْبُ و اَلْعُقْبَى يختصّان بالثّواب.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه575
عَقِبُ كُلِّ شيءٍ، و عَقْبُه، و عاقِبتُه، و عاقِبُه، و عُقْبَتُه، و عُقْباه، و عُقْبانُه: آخِرُه; . . و الجمعُ: العَواقِبُ و العُقُبُ. و العُقْبانُ، و العُقْبَى: كالعاقبةِ، و العُقْبِ.لسان العرب ، جلد1 ، صفحه611
عَقِبُ كلِّ شىءٍ، و عَقْبُه، و عاقِبته، و عاقِبُه، و عُقْبَتُهُ، و عُقْباه، و عُقْبانه: آخره.المحکم و المحیط الأعظم ، جلد1 ، صفحه237
عُقْب و عُقْبَى: هر دو واژه اختصاص به ثواب پاداش خير و نيكو دارد.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد2 ، صفحه623