ميدانيم كه انعام ثمانيه در زميناند، پس علت آمدن «انزال» چيست: بنظر ميايد كه جواب در وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّٰ عِنْدَنٰا خَزٰائِنُهُ وَ مٰا نُنَزِّلُهُ إِلاّٰ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ حجر: 21. باشد در اين آيه بهر چيز انزال اطلاق شده و چون تدبير همه از جانب خداوند است اطلاق انزال بر همه صحيح ميباشد. ميشود گفت: نطفه حيوانات از هوا ميبارد همانطور كه ميكروبها بر گوشتها و پنيرها ميبارد و مخمّرها بر آب انگور ميبارند.قاموس قرآن ، جلد7 ، صفحه44
ميدانيم كه رسول در عالم ما است پس علت آمدن «انزال» چيست: بنظر ميايد كه جواب در وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّٰ عِنْدَنٰا خَزٰائِنُهُ وَ مٰا نُنَزِّلُهُ إِلاّٰ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ حجر: 21. باشد در اين آيه بهر چيز انزال اطلاق شده و چون تدبير همه از جانب خداوند است اطلاق انزال بر همه صحيح ميباشد.قاموس قرآن ، جلد7 ، صفحه44
راغب ميگويد: تنزيل در آنجاست كه نازل كردن تدريجى و دفعهاى بعد از دفعه ديگر باشد ولى انزال اعمّ است و بانزال تدريجى و دفعى اطلاق ميشود در اقرب الموارد ميگويد: بقولى تنزيل، تدريجى و مرّة بعد اخرى است و انزال اعمّ ميباشد. در صحاح ترتيب را از معانى تنزيل شمرده است ولى عدّهاى از اهل لغت ما بين انزال و تنزيل فرقى قائل نشدهاند.قاموس قرآن ، جلد7 ، صفحه46
اَلنُّزُولُ: الهبوط.مجمع البحرين ، جلد5 ، صفحه482
نزول: اصل نزول بمعنى فرود آمدن است چنانكه در مفردات و مصباح و اقرب گفته است عبارت راغب چنين است: «النُّزُولُ فى الاصل: هو انحطاط من علوّ.قاموس قرآن ، جلد7 ، صفحه44
تفاوت معنى در انزال - و تنزيل - در وصف قرآن و فرشتگان در اينست كه: 1 - واژه - تَنْزِيل به جايى كه در آيه به او اشاره شده است و نزول تدريجى است اختصاص دارد كه جداجدا و پىدرپى نازل شده است. 2 - واژه - انزال عام است و فراگير.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه315
إِنْزَالُ اللّه تعالى نِعَمَهُ و نِقَمَهُ على الخَلْق، و إعطاؤُهُم إيّاها، و ذلك إمّا بإنزال الشيء نفسه كإنزال القرآن، و إمّا بإنزال أسبابه و الهداية إليه، كإنزال الحديد و اللّباس، و نحو ذلك.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه799
اَلنُّزُولُ في الأصل هو انحِطَاطٌ من عُلْوّ. يقال: نَزَلَ عن دابَّته، و نَزَلَ في مكان كذا: حَطَّ رَحْلَهُ فيه، و أَنْزَلَهُ غيرُهُ. و نَزَلَ بكذا، و أَنْزَلَهُ بمعنًى.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه799
تَنَزَّلَه و أَنْزَلَه و نَزَّلَه بمعنىً. النُّزُول: الحلول، و قد نَزَلَهم و نَزَلَ عليهم و نَزَلَ بهم يَنْزل نُزُولاً و مَنْزَلاً و مَنْزِلاً، بالكسر شاذ.لسان العرب ، جلد11 ، صفحه656
المُنْزَلُ: الإِِنْزال، نَزَّلَ القومَ: أَنْزَلَهم المَنازل.لسان العرب ، جلد11 ، صفحه658
گفتهاند نزول ذكر در اينجا بعثت و ظهور پيامبر عليه الصلاة و السلام است او را - ذكر - ناميده است همانطورىكه حضرت عيسى عليه السّلام را - كلمه - ناميده بنابراين واژه - رسولا - بعد از - ذكر - بدل است از همان - ذِكْراً رَسُولاً.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه318
نُزُول در اصل فروافتادن از بلندى است، مىگويند - نَزَلَ عن دابته - از اسبش فروآمد يا افتاد يا از جائى فرود افتاد و يا در جائى رحل اقامت افكند، فعل - أَنْزَلَهُ - متعدى آن است يعنى او را فرود آورد.. اگر نَزَلَ - با حرف ب - متعدى شود در معنى - انزل - است و از - انزال - در مورد نعمتها يا نعمتهاى خداى تعالى بر مخلوقات و بخشش آن نعمتها بر بندگان است، كه يا بصورت نزول خود هر چيزى است مثل نزول اسباب و وسائل و هدايت به آن چيزهاست مثل - انزال آهن يا لباس و از اين قبيل امور.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه314
الفَرْقُ بَيْنَ اَلْإِنْزَالِ و اَلتَّنْزِيلِ في وَصْفِ القُرآنِ و الملائكةِ أنّ اَلتَّنْزِيلَ يختصّ بالموضع الذي يُشِيرُ إليه إنزالُهُ مفرَّقاً، و مرَّةً بعد أُخْرَى، و الإنزالُ عَامٌّ.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه799
خَصَّ لفظَ الإنزالِ ليكونَ أعمَّ، فقد تقدَّم أنّ الإنزال أعمُّ من التَّنزيلِ.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه800
قيل: أراد بإنزالِ الذِّكْرِ هاهنا بِعْثَةَ النبيِّ عليه الصلاة و السلام، و سمَّاه ذكراً كما سُمِّيَ عيسى عليه السلام كلمةً، فعَلَى هذا يكون قوله: «رَسُولاً» بدلا من قوله: «ذِكْراً»، و قيل: بل أراد إنزالَ ذِكْرِهِ، فيكونُ «رَسُولاً» مفعولاً لقوله: ذِكْراً . أي: ذِكْراً رَسُولاً.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه800
براى عموميت حالاتى اگر در مورد باديهنشينان از اعراب بيان شده و لفظ انزال به كار رفته كه عام است و فراگير.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد3 ، صفحه317