ضرّاء: این کلمه در بعضى آیات مقابل با سرّاء بكار رفته و در بعضى با رحمت و نعمت، و در بعضى رديف بأساء آمده. ضرّآء در هر حال از ضرر است قاموس و اقرب آنرا: زمينگيرى، سختى، نقص اموال و انفس و ضدّ سرّاء گفتهاند. صحاح فقط سختى ميگويد. ناگفته نماند: آنگاه كه مقابل سرّاء و نعمت آمده مطلب روشن است و مراد از آن گرفتارى و بيچارگى است ولى آنگاه كه در رديف بأساء آيد چنانكه گذشت مراد از آن چيست؟ در «بأساء» از ازهرى نقل شد: كه آن در سختيهائى گفته ميشود كه خارج از بدن باشد مثل گرفتارى در اموال و غيره، و ضرّآء در گرفتاريهاى بدنى است مثل مرض، و غيره طبرسى رحمه اللّه در ذيل آيۀ 177 بقره بأساء را فقر، ضرّآء را بيمارى و درد گفته است. هكذا در جوامع الجامع. بنظر من: اين فرق در صورت جمع شدن با بأساء است و گرنه ضرّاء چنانكه از قاموس، صحاح و اقرب نقل شد شامل سختيهاى بدنى و غيره است.قاموس قرآن ، جلد4 ، صفحه179
الضَّرّاء: الشِّدَّة.شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم ، جلد6 ، صفحه3895
اَلضَّرَّاءُ يقابل بالسَّرَّاء و النّعماء.مفردات ألفاظ القرآن ، جلد1 ، صفحه504
ضَرَّاء: سختى و بدحالى، نقطۀ مقابل - سرّاء و نعماء - يعنى فراخى و خوشحالى است.ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن با تفسیر لغوی و ادبی قرآن ، جلد2 ، صفحه444
الضَّرَّاءُ: نَقِيضُ السَّرَّاءِ.المحکم و المحیط الأعظم ، جلد8 ، صفحه148
قال ابن الأَثير: الضَّرَّاءُ الحالة التي تَضُرُّ، و هي نقيض السَّرَّاء، و هما بناءان للمؤنث و لا مذكر لهما. قيل: الضَّرَّاءُ النقص في الأَموال و الأَنفس، و كذلك الضَّرَّة و الضَّرَارَة.لسان العرب ، جلد4 ، صفحه483
قيل: الضَّرَّاءُ النقص في الأَموال و الأَنفس.لسان العرب ، جلد4 ، صفحه483
قيل: الضَرَّاءُ: النَّقْصُ فى الأَموالِ و الأَنْفُسِ.المحکم و المحیط الأعظم ، جلد8 ، صفحه148