surah
surah name
Type0
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
هَلۡ أَتَىٰكَ حَدِيثُ ٱلۡغَٰشِيَةِ1
وُجُوهࣱ يَوۡمَئِذٍ خَٰشِعَةٌ2
عَامِلَةࣱ نَّاصِبَةࣱ3
تَصۡلَىٰ نَارًا حَامِيَةࣰ4
تُسۡقَىٰ مِنۡ عَيۡنٍ ءَانِيَةࣲ5
لَّيۡسَ لَهُمۡ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِيعࣲ6
لَّا يُسۡمِنُ وَلَا يُغۡنِي مِن جُوعࣲ7
وُجُوهࣱ يَوۡمَئِذࣲ نَّاعِمَةࣱ8
لِّسَعۡيِهَا رَاضِيَةࣱ9
فِي جَنَّةٍ عَالِيَةࣲ10
لَّا تَسۡمَعُ فِيهَا لَٰغِيَةࣰ11
فِيهَا عَيۡنࣱ جَارِيَةࣱ12
فِيهَا سُرُرࣱ مَّرۡفُوعَةࣱ13
وَأَكۡوَابࣱ مَّوۡضُوعَةࣱ14
وَنَمَارِقُ مَصۡفُوفَةࣱ15
وَزَرَابِيُّ مَبۡثُوثَةٌ16
أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى ٱلۡإِبِلِ كَيۡفَ خُلِقَتۡ17
وَإِلَى ٱلسَّمَآءِ كَيۡفَ رُفِعَتۡ18
وَإِلَى ٱلۡجِبَالِ كَيۡفَ نُصِبَتۡ19
وَإِلَى ٱلۡأَرۡضِ كَيۡفَ سُطِحَتۡ20
فَذَكِّرۡ إِنَّمَآ أَنتَ مُذَكِّرࣱ21
لَّسۡتَ عَلَيۡهِم بِمُصَيۡطِرٍ22
إِلَّا مَن تَوَلَّىٰ وَكَفَرَ23
فَيُعَذِّبُهُ ٱللَّهُ ٱلۡعَذَابَ ٱلۡأَكۡبَرَ24
إِنَّ إِلَيۡنَآ إِيَابَهُمۡ25
ثُمَّ إِنَّ عَلَيۡنَا حِسَابَهُم26
translate
commentary
hadith
vocabulary
proper name
subjects
analyze
related verses
verses in books
Type
اعضا و جوارح1
زمانها1
گروه ها و قبایل1
3 items(s) were found
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خٰاشِعَةٌ
نواصب
group: گروه ها و قبایل, type: ضمير
{نواصب} معنای لغوی نواصب: نواصب، جمع ناصب و ریشه آن، نصب است. نصب در لغت به معنای برپاداشتن و برپا کردن جنگ، دشمنی، سوء قصد نسبت به دیگری و نزاع و رفتار کینه توزانه و آشکار ساختن دشمنی و غیر آن است. معنای اصطلاحی نواصب: نصب در اصطلاح به معنای دشمنی با علی (علیه‌السّلام) و کینه‌توزی نسبت به ایشان...
وُجُوهٌ
چهره
group: اعضا و جوارح, type: علم
{چهره} معنى اصلى «وَجْه» همان چهره و صورت است و جمع آن وجوه می باشد. از آنجا كه وجه نخستين عضويست كه به نظر مي آيد و شريف ترين عضو ظاهر بدن است، براى برخورد اوليه از هر چيزى بكار رفته است و براى بهترين و اولين شكل هر چيز بكار مي رود. منبع: ترجمه مفردات راغب، ج 4، ص423
يَوْمَئِذٍ
روز قیامت
group: زمانها, type: علم
{روز قيامت} كلمه قيامت مصدر است، در مجمع گويد: «قام يقوم قياما و قيامة» مثل «عاد يعود عيادا و عيادة» پس قيامت به معنى برخاستن و يوم القيامة به معنى روز برخاستن از قبرها و روز زنده شدن است. راغب گويد: تاء آن براى دفعه است و دلالت بر وقوع دفعى آن دارد. اين لفظ بنا بر شمارش المعجم المفهرس مجموعا...